Jag arbetar framför allt med manus för film och teveserier. Den vägen ser olika ut beroende på beställaren, när jag kommer in i processen och hur den finansieras.
I egna film- och teveprojekt investerar jag i utvecklingen själv genom eget arbete under perioder när jag inte är upptagen med beställningar. Därför har jag ofta egna projekt som befinner sig i olika skeden av utveckling. Vilka och hur långt de har kommit kan du se under på gång. Om du är nyfiken på något av dem är du välkommen att höra av dig.
I film- och teveprojekt på andras initiativ är det beställaren som finansierar. För långfilm kan utvecklingen börja med ett kort synopsis, följas av ett längre synopsis, sedan av treatment och till sist manuset. I beställningen av en teveserie skriver jag konceptdokument som växer för varje steg i utvecklingen. De brukar innehålla logline, premiss, tema, karaktärer, outline för säsongen och slutligen outlines för avsnitten. Om det är möjligt skriver jag pilotmanuset tidigt, redan efter första konceptbeskrivningen. Jag tycker att det blir lättare då att i tid förstå karaktärerna, se deras potential och hitta fram till seriens ton, vilket både underlättar min och beställarens process.
Jag vill att film- och teveprojekt som jag utvecklar ska vara karaktärsdrivna, att karaktärerna känns trovärdiga och att världarna som de befolkar känns sanna. Jag brukar börja skriva karaktärerna, sedan låta handlingen växa fram ur deras beslut och använda min erfarenhet som journalist till att hela tiden ställa nya frågor och göra mer research. Om idén i stället börjar med premissen startar arbetet med handlingen och så anpassar jag karaktärerna till den funktion som de har i berättelsen. Även i de fallen är målet att storyn ska kännas driven av trovärdiga karaktärer.
Det mesta jag skriver utspelar sig på arenor jag antingen har erfarenhet av (restauranger, bussgarage, svensk förort på 80- och 90-talet, offentliga miljöer där tolkar arbetar, gymnasieskolor, behandlingshem för ungdomar, miljöer med journalister, på museer och i den svenska kulturmedelklassen) eller på arenor som jag inte har upplevt men är intresserad av (teatrar och operor, psykiatriska sjukhus, cirkusar, semesterorter, religiösa miljöer och arenor där komiker rör sig och arbetar).
Min röst tror jag dels är formad av uppväxten i en jugoslavisk arbetarklassfamilj i Göteborg, stående grensle mellan två språk och kulturer. Dels av åren som frilansande journalist och mitt intresse för litteratur, film, teve och psykologi. Jag känner mig mest hemma i drama, dramakomedier, kriminaldrama, thrillers och romantiska komedier. Men oavsett genre brukar det mesta handla om relationer i familjer och på arbetsplatser, om kärlek med förhinder och personer som faller och kämpar för att resa sig.