Jag gör olika saker som dramaturg beroende på när i processen jag blir anlitad. Alla uppdrag har gemensamt att jag börjar med karaktärerna, fokuserar på deras utveckling och ser hur karaktärerna relaterar till projektets tematik. Sedan analyserar jag akternas struktur, hur scenerna är uppbyggda och de olika aspekterna av dialogen.
När det redan finns en färdig version av manuset gör jag vanligen två läsningar. Dels en spontan där jag känner av flytet, hur jag upplever karaktärerna och handlingens rörelse. Dels en där jag analyserar akterna, scenernas komposition och dialog mer i detalj. Jag skriver sedan en analys och följer upp med ett möte där beställaren kan ställa följdfrågor.
När jag kommer in tidigt i processen (om det kanske bara finns en stomme till premiss eller en förlaga som ska adapteras), beror min insats på författarens erfarenhet av att utveckla film- och teveprojekt. Jag kan antingen fungera som stöttande bollplank, mer aktivt handleda processen eller komma in som medförfattare, om jag känner att projektet passar min profil och att jag kan tillföra något som kanske saknas i teamet.